Presente de indicativo
Podstawowy czas teraźniejszy
Presente de Indicativo, czyli hiszpański czas teraźniejszy trybu oznajmującego (przykładowe użycie: jestem uczniem, uczę się hiszpańskiego we wtorki) to najbardziej podstawowy czas teraźniejszy, a jednocześnie najbardziej podstawowy czas w ogóle w hiszpańskim. Używamy go w codziennych rozmowach bardzo często. Opisujemy nim co się ogólnie, generalnie dzieje. Powiedziałabym, że jest najogólniejszym czasem. Opanowanie tego czasu to podstawa do poznawania jakiegokolwiek innego czasu.
Ucząc się go, przygotuj sobie więcej czasu niż na inne zagadnienia gramatyczne np. participio, pronombres czy adverbio. Jest on obszerniejszy niż niektóre inne zagadnienia, co zresztą widać w wielkości „klocka” na naszej hiszpańskiej układance gramatycznej.
Czy znasz już 6 użyć presente de indicativo?
Czas teraźniejszy presente de indicativo jest podstawowym czasem. Używamy go w hiszpańskim codziennie i bez niego dalsza nauka gramatyki nie ma większego sensu. W tym filmie znajdziesz formy i użycia presente de indicativo.
Jak odmienić czasownik w czasie presente de indicativo?
Aby ułożyć zdanie w czasie teraźniejszym w języku hiszpańskim musimy odmienić odpowiednio czasownik. Zdanie będzie wypowiedziane w presente de indicativo jeśli czasownik będzie odmieniony w tym czasie. Jak to zrobić?
Zasadniczo każdy czasownik w języku hiszpańskim może kończyć się na jedną z trzech końcówek: -ar, -er, -ir. Jeśli wyraz kończy się właśnie na -ar, -er, albo –ir najpewniej jest czasownikiem. Czasownik może się skończyć również na -se, ale wtedy jeśli odetniemy tę końcówkę i tak zostanie nam: -ar, -er lub -ir.
Przykładowe (bezokoliczniki) czasowniki w hiszpańskim: ayudar, compartir, corregir, proteger, investigar, comprar, empezar, volar, cantar.
Jeśli weźmiemy sobie jakikolwiek bezokolicznik hiszpański (podstawowa forma czasownika, nie wskazująca na żaden konkretny czas) to pierwsze co musimy zrobić to zobaczyć jak się kończy, na tej podstawie zdecydujemy do której koniugacji należy. Bezokolicznik w hiszpańskim może kończyć się na trzy różne sposoby:
I – AR
II – ER
III – IR
następnie odmieniamy czasownik według tej konkretnej koniugacji, czyli odmieniamy według danej końcówki.
Uwaga! Może się okazać, że czasownik jest nieregularny, wtedy musimy uwzględnić poniżej przedstawione zasady. Skąd będzie wiadomo czy czasownik jest nieregularny? Niestety nie będzie wiadomo, na etapie uczenia się czasowników już trzeba zapamiętać, czy dany czasownik będzie regularny czy nie, a jeśli nie to jaki ma rodzaj oboczności/nieregularności.
Rodzaje czasowników w hiszpańskim czasie teraźniejszym
W czasie teraźniejszym w hiszpańskim możemy podzielić czasowniki na:
- regularne (dodajemy tylko końcówki do rdzenia)
- częściowo nieregularne (różne rodzaje nieregularności)
- całkowicie nieregularne (do nauczenia się na pamięć, tylko dwa czasowniki: ir, ser)
Czasowniki regularne
I – AR | II – ER | III – IR | |
TRABAJ-AR | COM-ER | VIV-IR | |
yo | trabaj-o | com-o | viv-o |
tú | trabaj-as | com-es | viv-es |
él, ella, usted | trabaj-a | com-e | viv-e |
nosotros | trabaj-amos | com-emos | viv-imos |
vosotros | trabaj-áis | com-éis | viv-ís |
ellos, ellas, ustedes | trabaj-an | com-en | viv-en |
Przykładowe czasowniki regularne: amar, hablar, escribir, mirar, comprender, tomar.
Czasowniki zwrotne (z „se”)
LLAMARSE
Yo Tú Él/ella/Usted Nosotros Vosotros Ellos/ellas/Ustedes | me llamo te llamas se llama nos llamamos os llamáis se llaman |
Inne przykładowe czasowniki zwrotne: divertirse, despertarse, acostarse, peinarse. Ale uwaga, w wymienionych czasownikach zachodzą również inne oboczności, niektóre są częściowo nieregularne.
Czasowniki częściowo nieregularne
Poniżej przedstawiam częściowo nieregularne czasowniki czasu presente de indicativo. Zostały one podzielone na różne kategorie, ponieważ występuje kilka typów nieregularności tych czasowników w czasie teraźniejszym:
- zasada buta (czasowniki nieregularne typu: e:ie, e:i, o:ue itd.)
- zasada kapelusza (inna forma tylko dla pierwszej osoby l.p. „yo”)
- zasada buta i kapelusza jednocześnie
’Zasada buta’
Zmienia się rdzeń czasownika z wyjatkiem osób: nosotros, vosotros
e -> ie
e -> i
o -> ue
u -> ue (tylko jeden czasownik – jugar)
querer e -> ie | pedir e -> i | poder o -> ue | jugar u -> ue | |
Yo Tú Él/ella/Usted Nosotros Vosotros Ellos/ellas/Ustedes | quiero quieres quiere queremos queréis quieren | pido pides pide pedimos pedís piden | puedo puedes puede podemos podéis pueden | juego juegas juega jugamos jugáis juegan |
Podobnie jak QUERER (e:ie) odmieniają się czasowniki: perder, acertar, desmentir, mentir, perder, sentarse, gobernar, extender, despertarse, cerrar, empezar, entender, pensar
Podobnie jak PEDIR (e:i) odmieniają się czasowniki: servir, vestirse, corregir, conseguir, despedir, repetir, medir
Podobnie jak PODER (o:ue) odmieniają się czasowniki: encontrar, volver, dormir, costar, recordar, soler, acordar, morir, promover, mostrar, disolver, aprobar
Istnieje jeszcze oboczność i:ie, należy do nich czasownik adquirir (yo adquiero).
Wyjątek w pisowni:
construir | |
Yo Tú Él/ella/Usted Nosotros Vosotros Ellos/ellas/Ustedes | construyo construyes construye construimos construís construyen |
Inne przykładowe czasowniki z tą samą nieregularnością: estruir, huir, obstruir, fluir.
’Zasada kapelusza’
Zmiana tylko pierwszej osoby l.p.
conocer | hacer | coger | saber | dar | estar | |
Yo Tú Él/ella/Vd Nosotros Vosotros Ellos/ellas/Vds | conozco conoces conoce conocemos conocéis conocen | hago haces hace hacemos hacéis hacen | cojo coges coge cogemos cogéis cogen | sé sabes sabe sabemos sabéis saben | doy das da damos dáis dan | estoy estás está estamos estáis están |
Podobnie jak CONOCER odmieniają się czasowniki: conducir, producir, reducir, padecer.
Podobnie jak HACER odmieniają się czasowniki: poner, salir, valer.
’Zasada buta i kapelusza’
Obydwie zasady jednocześnie.
venir | decir | |
Yo Tú Él/ella/Usted Nosotros Vosotros Ellos/ellas/Ustedes | vengo vienes viene venimos venís vienen | digo dices dice decimos decís dicen |
Podobnie jak VENIR odmieniają się czasowniki: tener, prevenir.
Czasowniki całkowicie nieregularne
W hiszpańskim pojawiają się czasowniki całkowicie nieregulane. Z nimi prawa prosta – nieregularnych czasowników w hiszpańskim masz dwa: ser i ir. Koniec kropka.
Pozostałe (wspomniane powyżej) mają jedynie jakieś małe zmiany, o których nawet jeśli zapomnisz to jak dobrze dodasz końcówki to i tak będzie wiadomo o kogo chodzi.
ser | ir | |
Yo Tú Él/ella/Usted Nosotros Vosotros Ellos/ellas/Ustedes | soy eres es somos sois son | voy vas va vamos vais van |
Potrzebuję bardziej usystematyzowanej wiedzy o presente de indicativo
Masz wrażenie, że to nie wszystko co powinnaś wiedzieć o tym zagadnieniu na poziomie podstawowym?
W edytowalnym pdfie przygotowałam wyjaśnienie użycia oraz budowę podstawowego czasu teraźniejszego. Naukę hiszpańskiego zaczynamy właśnie od tego czasu, więc stanowi to zakres materiału na poziom początkujący A1. Tym samym pokrywa się z maturą podstawową i zakresem materiału dla klas 4-8 szkoły podstawowej.
W dokumencie znajduje się użycie, budowa (końcówki dla poszczególnych koniugacji) oraz ćwiczenia na formy regularne czasu presente de indicativo.
Ćwiczenia
Actividad 1.
Escribe la forma correcta de los verbos.
- No ______________________ para levantarme pronto. ( yo, valer)
- Cuánto _____________________ estas tres plantas juntos. ( valer, ellas)
- No me he dado cuenta, que esta televisión ……………………… tanto. (Valer)
- ¿Cuando ……………………….. tus niños todas las noches? ( acostarse)
- No me gusta …………………. muy tarde. ( acostarse)
- Ellas …… …………………….. siempre muy pronto para estar descansadas. ( acostarse)
- Siempre que quiero ……………………….. pronto alguien me manda un mensaje. ( acostarse).
- ¿A qué hora …………………………os acostais? ( acostarse).
- ¿ ……. ……….. pronto? ( acostarse, tu )
- Y otra vez ………………… que no me gusta la comida rápida. ( yo, repetir)
- Me …………………. de nuevo tu numero movil, por favor. ( repetir)
- Ellas siempre ……………………. la misma frase al entrar al colegio. ( repetir)
- Es mejor si no ……………………. a los malos ejemplos. ( seguir)
- Ella no ……………………… a nadie en Instagram. ( seguir)
- ¿Vosotros ………………….. alguna serie en la televisión? ( seguir)
- Me da la impresión que aquí algo …………………. mal. ( oler, el-esto )
- ¿ Que plantas ………………… bien ? ( oler)
- No me gustan los perfumes que …………………….. muy fuerte. ( oler)
- ¿A vosotros ………….. ( gustar) también a pan recién hecho?
- Yo (preferir) ___________________ el plátano a la manzana.
- Vosotros (pensar) ___________________ que es muy importantes saber varios idiomas.
- Me (recordar) __________________ de mi primera bicicleta.
- Estos pantalones (costar) _______________ mucho dinero.
- Olivia (despertarse) __________________ siempre a las seis.
- Por la mañana siempre (yo, ducharse) ___________________, pero los fines de semana me baño.
- Victor y Olivier (salir) __________________ este viernes a Roma con su madre.
- Nunca (yo, ir) _______________ al circo porque no (gustar) ___________________.
- ¿Qué os apetece (vosotros, pedir)___________________?
- La primera vez que (yo, venir) _________________ a este restaurante (yo, pedir) _________________ paella porque (estar) _________________ muy buena en esta zona de España.
- Diego y Alejandro (jugar) __________________ al tenis de hade 7 años.
- ¿A qué hora (tú, empezar) ________________ las clases ?
- Daniel (sentirse) ________________ muy bien, (yo, creer) _____________________ que (él, estar) _________________ recuperando se.
- No ………………………………….. ( yo, soler ) ponerme bufanda en inverno, en España no hace mucho frío y si me la (poner)…………………………. me molesta mucho.
- Si veo a un perro sin dueño ………………. ( preferir ) huir a quedarme mirandolo.
- Los gatos pequenos ( huir)……………………………… cuando te acercas, no debes de ………………… ( asustar, ellos).
- …………………….. ( tu, vestirse) rápido que tenemos que salir ya. Llegamos tarde.
- ¿Porque os gusta ……………………. ( vestirse) de esta forma tan diferente? ¿ No os dais cuenta que todos os miran?
- ¿ Como podemos ( disfrazar , nosotros )………………para el Hallowen este año?
Actividad 2.
Odmień w odpowiedniej formie czasownik w czasie Presente de Indicativo.
- Por las mañanas (bañarse, yo) __________________ y después (maquillarse) ________________ para el trabajo.
- ¿Por qué (aburrirse, vosotros ) ___________________ siempre en clases de matemáticas ? Son muy importantes!.
- Hace mucho calor. Debes …………………………………… ( ducharse )de nuevo antes de salir.
- Marta (peinarse) ____________________, (vestirse) ___________________ y (maquillarse) __________________ para el trabajo.
- Las parejas siempre primero (enamorarse, ellos) ____________________, luego (casarse) ____________________, al final (divorciarse) __________________.
- Diego y Rocío (salir) _____________________ ya cinco años y todavía no ……………………………………………….. ( casarse ).
- Vosotros ( prepararse ) _____________________ el examen de filosofía ¿verdad?
- Los pintores (llevarse) ____________________ los restos de la pintura después de la reforma.
- Nosotros (dedicarse ) _____________________ al arte y el teatro.
- Todos los días (yo ducharme) ____________________ y los fines de semana (bañarse) ______________________.
Actividad 3.
Uzupełnij fragment tekstu czasownikami w odpowiedniej formie.
Un chico que (1)______________ (llamarse) Mario tiene un grupo de amigos que se reúnen todos los viernes. El siempre (2)_____________ (despertarse) a las ocho de la mañana. Luego, (3)_________ (desayunarse) con su madre y su padre.. Después de desayunar y hablar con ellos, (4)__________ (lavarse ) los dientes y (5)_______________ (bañarse). (6)__________ (secarse) y (7)____________ (peinarse) el pelo. Le gusta (8)___________ (vestirse) con ropa de deporte. Después, sale con sus amigos y ellos (9)______________ (divertirse) jugando al fútbol . Cuando vuelve a su casa cansado, el (10)______________ (quitarse) la ropa, (11)_____________ (ponerse) el pijama y (12)______________(acostarse). Sueña con ganar el campeonato de fútbol de su región y ser el mejor jugador de su ciudad.