Presente de indicativo

Podstawowy czas teraźniejszy 

Presente de Indicativo, czyli hiszpański czas teraźniejszy trybu oznajmującego (przykładowe użycie: jestem uczniem, uczę się hiszpańskiego we wtorki) to najbardziej podstawowy czas teraźniejszy, a jednocześnie najbardziej podstawowy czas w ogóle w hiszpańskim. Używamy go w codziennych rozmowach bardzo często. Opisujemy nim co się ogólnie, generalnie dzieje. Powiedziałabym, że jest najogólniejszym czasem. Opanowanie tego czasu to podstawa do poznawania jakiegokolwiek innego czasu.

Ucząc się go, przygotuj sobie więcej czasu niż na inne zagadnienia gramatyczne np. participio, pronombres czy adverbio. Jest on obszerniejszy niż niektóre inne zagadnienia, co zresztą widać w wielkości „klocka” na naszej hiszpańskiej układance gramatycznej.

Czy znasz już 6 użyć presente de indicativo?

Czas teraźniejszy presente de indicativo jest podstawowym czasem. Używamy go w hiszpańskim codziennie i bez niego dalsza nauka gramatyki nie ma większego sensu. W tym filmie znajdziesz formy i użycia presente de indicativo.

Jak odmienić czasownik w czasie presente de indicativo?

Aby ułożyć zdanie w czasie teraźniejszym w języku hiszpańskim musimy odmienić odpowiednio czasownik. Zdanie będzie wypowiedziane w presente de indicativo jeśli czasownik będzie odmieniony w tym czasie. Jak to zrobić?

Zasadniczo każdy czasownik w języku hiszpańskim może kończyć się na jedną z trzech końcówek: -ar, -er, -ir. Jeśli wyraz kończy się właśnie na -ar, -er, albo –ir najpewniej jest czasownikiem. Czasownik może się skończyć również na -se, ale wtedy jeśli odetniemy tę końcówkę i tak zostanie nam: -ar, -er lub -ir.

Przykładowe (bezokoliczniki) czasowniki w hiszpańskim: ayudar, compartir, corregir, proteger, investigar, comprar, empezar, volar, cantar.

Jeśli weźmiemy sobie jakikolwiek bezokolicznik hiszpański (podstawowa forma czasownika, nie wskazująca na żaden konkretny czas) to pierwsze co musimy zrobić to zobaczyć jak się kończy, na tej podstawie zdecydujemy do której koniugacji należy. Bezokolicznik w hiszpańskim może kończyć się na trzy różne sposoby:

I  – AR

II  – ER

III  – IR

następnie odmieniamy czasownik według tej konkretnej koniugacji, czyli odmieniamy według danej końcówki.

Uwaga! Może się okazać, że czasownik jest nieregularny, wtedy musimy uwzględnić poniżej przedstawione zasady. Skąd będzie wiadomo czy czasownik jest nieregularny? Niestety nie będzie wiadomo, na etapie uczenia się czasowników już trzeba zapamiętać, czy dany czasownik będzie regularny czy nie, a jeśli nie to jaki ma rodzaj oboczności/nieregularności.

 

Rodzaje czasowników w hiszpańskim czasie teraźniejszym

W czasie teraźniejszym w hiszpańskim możemy podzielić czasowniki na:

  • regularne (dodajemy tylko końcówki do rdzenia)
  • częściowo nieregularne (różne rodzaje nieregularności)
  • całkowicie nieregularne (do nauczenia się na pamięć, tylko dwa czasowniki: ir, ser)
presente de indicafivo, formy czasu teraźniejszego w hiszpanskim

Czasowniki regularne

 I – ARII – ERIII – IR
 TRABAJ-ARCOM-ERVIV-IR
yotrabaj-ocom-oviv-o
trabaj-ascom-esviv-es
él, ella, ustedtrabaj-acom-eviv-e
nosotrostrabaj-amoscom-emosviv-imos
vosotrostrabaj-áiscom-éisviv-ís
ellos, ellas, ustedestrabaj-ancom-enviv-en

Przykładowe czasowniki regularne: amar, hablar, escribir, mirar, comprender, tomar.

Czasowniki zwrotne (z „se”)

LLAMARSE

Yo

Él/ella/Usted

Nosotros

Vosotros

Ellos/ellas/Ustedes

me llamo

te llamas

se llama

nos llamamos

os llamáis

se llaman

Inne przykładowe czasowniki zwrotne: divertirse, despertarse, acostarse, peinarse. Ale uwaga, w wymienionych czasownikach zachodzą również inne oboczności, niektóre są częściowo nieregularne.

Czasowniki częściowo nieregularne

Poniżej przedstawiam częściowo nieregularne czasowniki czasu presente de indicativo. Zostały one podzielone na różne kategorie, ponieważ występuje kilka typów nieregularności tych czasowników w czasie teraźniejszym:

  • zasada buta (czasowniki nieregularne typu: e:ie, e:i, o:ue itd.)
  • zasada kapelusza (inna forma tylko dla pierwszej osoby l.p. „yo”)
  • zasada buta i kapelusza jednocześnie

’Zasada buta’

Zmienia się rdzeń czasownika z wyjatkiem osób: nosotros, vosotros

e -> ie

e -> i

o -> ue

u -> ue (tylko jeden czasownik – jugar)

 

querer

e -> ie

pedir

e -> i

poder

o -> ue

jugar

u -> ue

Yo

Él/ella/Usted

Nosotros

Vosotros

Ellos/ellas/Ustedes

quiero

quieres

quiere

queremos

queréis

quieren

pido

pides

pide

pedimos

pedís

piden

puedo

puedes

puede

podemos

podéis

pueden

juego

juegas

juega

jugamos

jugáis

juegan

Podobnie jak QUERER (e:ie) odmieniają się czasowniki: perder, acertar, desmentir, mentir, perder, sentarse, gobernar, extender, despertarse, cerrar, empezar, entender, pensar

Podobnie jak PEDIR (e:i) odmieniają się czasowniki: servir, vestirse, corregir, conseguir, despedir, repetir, medir

Podobnie jak PODER (o:ue) odmieniają się czasowniki: encontrar, volver, dormir, costar, recordar, soler, acordar, morir, promover, mostrar, disolver, aprobar

Istnieje jeszcze oboczność i:ie, należy do nich czasownik adquirir (yo adquiero).

Wyjątek w pisowni:

 construir

Yo

Él/ella/Usted

Nosotros

Vosotros

Ellos/ellas/Ustedes

construyo

construyes

construye

construimos

construís

construyen

Inne przykładowe czasowniki z tą samą nieregularnością: estruir, huir, obstruir, fluir.

 

’Zasada kapelusza’

Zmiana tylko pierwszej osoby l.p.

 conocerhacercogersaberdarestar

Yo

Él/ella/Vd

Nosotros

Vosotros

Ellos/ellas/Vds

conozco

conoces

conoce

conocemos

conocéis

conocen

hago

haces

hace

hacemos

hacéis

hacen

cojo

coges

coge

cogemos

cogéis

cogen

sabes

sabe

sabemos

sabéis

saben

doy

das

da

damos

dáis dan

estoy

estás

está

estamos

estáis

están

Podobnie jak CONOCER odmieniają się czasowniki: conducir, producir, reducir, padecer.

Podobnie jak HACER odmieniają się czasowniki: poner, salir, valer.

’Zasada buta i kapelusza’

Obydwie zasady jednocześnie.

 venirdecir

Yo

Él/ella/Usted

Nosotros

Vosotros

Ellos/ellas/Ustedes

vengo

vienes

viene

venimos

venís

vienen

digo

dices

dice

decimos

decís

dicen

Podobnie jak VENIR odmieniają się czasowniki: tener, prevenir.

Czasowniki całkowicie nieregularne

W hiszpańskim pojawiają się czasowniki całkowicie nieregulane. Z nimi prawa prosta – nieregularnych czasowników w hiszpańskim masz dwa: ser i ir. Koniec kropka.

Pozostałe (wspomniane powyżej) mają jedynie jakieś małe zmiany, o których nawet jeśli zapomnisz to jak dobrze dodasz końcówki to i tak będzie wiadomo o kogo chodzi.

 serir

Yo

Él/ella/Usted

Nosotros

Vosotros

Ellos/ellas/Ustedes

soy

eres

es

somos

sois

son

voy

vas

va

vamos

vais

van

 

Potrzebuję bardziej usystematyzowanej wiedzy o presente de indicativo

Masz wrażenie, że to nie wszystko co powinnaś wiedzieć o tym zagadnieniu na poziomie podstawowym?

W edytowalnym pdfie przygotowałam wyjaśnienie użycia oraz budowę podstawowego czasu teraźniejszego. Naukę hiszpańskiego zaczynamy właśnie od tego czasu, więc stanowi to zakres materiału na poziom początkujący A1. Tym samym pokrywa się z maturą podstawową i zakresem materiału dla klas 4-8 szkoły podstawowej. 

W dokumencie znajduje się użycie, budowa (końcówki dla poszczególnych koniugacji) oraz ćwiczenia na formy regularne czasu presente de indicativo.

Ćwiczenia

 

Actividad 1.

Escribe la forma correcta de los verbos. 

    1. No ______________________ para levantarme pronto. ( yo, valer)
    2. Cuánto  _____________________ estas tres plantas juntos. ( valer, ellas)
    3. No me he dado cuenta, que esta televisión ……………………… tanto. (Valer)
    4. ¿Cuando ……………………….. tus niños todas las noches? ( acostarse)
    5. No me gusta …………………. muy tarde. ( acostarse)
    6. Ellas …… …………………….. siempre muy pronto para estar descansadas. ( acostarse)
    7. Siempre que quiero ……………………….. pronto alguien me manda un mensaje. ( acostarse).
    8. ¿A qué hora …………………………os acostais? ( acostarse).
    9. ¿ ……. ……….. pronto? ( acostarse, tu ) 
    10. Y otra vez ………………… que no me gusta la comida rápida. ( yo, repetir)
    11. Me …………………. de nuevo tu numero movil, por favor. ( repetir)
    12. Ellas siempre ……………………. la misma frase al entrar al colegio. ( repetir)
    13. Es mejor si no ……………………. a los malos ejemplos. ( seguir) 
    14. Ella no ……………………… a nadie en Instagram. ( seguir)
    15. ¿Vosotros ………………….. alguna serie en la televisión? ( seguir)
    16. Me da la impresión que aquí algo …………………. mal. ( oler, el-esto )
    17. ¿ Que plantas ………………… bien ? ( oler) 
    18. No me gustan los perfumes que …………………….. muy fuerte. ( oler)
    19. ¿A vosotros  ………….. ( gustar) también a pan recién hecho?
    20.  
    21. Yo (preferir) ___________________ el plátano a la manzana.
    22. Vosotros (pensar) ___________________ que es muy importantes saber varios idiomas.
    23. Me (recordar) __________________ de mi primera bicicleta.
    24. Estos pantalones (costar) _______________ mucho dinero.
    25. Olivia  (despertarse) __________________ siempre a las seis.
    26. Por la mañana siempre  (yo, ducharse) ___________________, pero los fines de semana me baño.
    27. Victor y Olivier (salir) __________________ este viernes a Roma con su madre.
    28. Nunca (yo, ir) _______________ al circo porque no (gustar) ___________________.
    29. ¿Qué os apetece (vosotros, pedir)___________________? 
    30. La primera vez que  (yo, venir) _________________ a este restaurante (yo, pedir) _________________ paella porque (estar) _________________ muy buena en esta zona de España.
    31. Diego  y Alejandro  (jugar) __________________ al tenis de hade 7 años.
    32. ¿A qué hora (tú, empezar) ________________ las clases ?
    33. Daniel (sentirse) ________________ muy bien, (yo, creer) _____________________ que (él, estar) _________________ recuperando se.
      1. No ………………………………….. ( yo, soler ) ponerme bufanda en inverno, en España no hace mucho frío y si me la (poner)…………………………. me molesta mucho. 
      2. Si veo a un perro sin dueño ………………. ( preferir ) huir a quedarme mirandolo. 
      3. Los gatos pequenos ( huir)……………………………… cuando te acercas, no debes de ………………… ( asustar, ellos). 
      4. …………………….. ( tu, vestirse) rápido que tenemos que salir ya. Llegamos tarde. 
      5. ¿Porque os gusta ……………………. ( vestirse) de esta forma tan diferente? ¿ No os dais cuenta que todos os miran?
      6. ¿ Como podemos ( disfrazar , nosotros )………………para el Hallowen este año?

         

         

 

Actividad 2.

Odmień w odpowiedniej formie czasownik w czasie Presente de Indicativo.

  1. Por las mañanas (bañarse, yo) __________________ y después (maquillarse) ________________ para el trabajo.
  2. ¿Por qué (aburrirse, vosotros ) ___________________ siempre en clases de matemáticas ? Son muy importantes!.
  3. Hace mucho calor. Debes …………………………………… ( ducharse )de nuevo antes de salir. 
  4. Marta (peinarse) ____________________, (vestirse) ___________________ y (maquillarse) __________________ para el trabajo.
  5. Las parejas siempre primero (enamorarse, ellos) ____________________, luego (casarse) ____________________, al final (divorciarse) __________________. 
  6. Diego y Rocío (salir) _____________________ ya cinco años y todavía no ……………………………………………….. ( casarse ).
  7. Vosotros ( prepararse ) _____________________ el examen de filosofía ¿verdad?
  8. Los pintores (llevarse) ____________________ los restos de la pintura después de la reforma.
  9. Nosotros (dedicarse ) _____________________ al arte y el teatro.
  10. Todos los días  (yo ducharme) ____________________ y los fines de semana (bañarse) ______________________.



Actividad 3. 

Uzupełnij fragment tekstu czasownikami w odpowiedniej formie. 

Un chico que (1)______________ (llamarse) Mario tiene un grupo de amigos que se reúnen  todos los viernes.  El siempre (2)_____________ (despertarse) a las ocho de la mañana.  Luego, (3)_________ (desayunarse) con su madre y su padre..  Después de desayunar y hablar con ellos, (4)__________ (lavarse ) los dientes  y (5)_______________ (bañarse). (6)__________ (secarse) y (7)____________ (peinarse) el pelo. Le gusta  (8)___________ (vestirse) con ropa de deporte. Después, sale con sus amigos y ellos (9)______________ (divertirse) jugando al fútbol .  Cuando vuelve a su casa cansado, el (10)______________ (quitarse) la ropa, (11)_____________ (ponerse) el pijama y (12)______________(acostarse). Sueña con ganar el campeonato de fútbol de su región y ser el mejor jugador de su ciudad.

Shopping Cart
Scroll to Top